Faktografie
Vystavěna: | ? |
Ukončení provozu: | 1. 5. 2004 |
Číslo vlečky: | 4101 |
Délka: | 0,2 km (0,3 km s rozvětvením) |
Vlečka do textilky v Brněnci - Moravské Chrastové
Vlečka textilky v Brněnci - Moravské Chrastové odbočuje z jižního zhlaví stanice Březová nad Svitavou a vede rovnoběžně s železniční tratí č. 260 směrem na jih, kde se rozděluje na dvě samostatné koleje a končí v ocelovém přístřešku. | Celková délka vlečky je asi čtvrt kilometru. | Vlečka podle dostupných zrojů nikdy nevedla do centrální části výrobního areálu a materiál tak musel být dále přepravován jinou formou.
Přestože továrna přilehlá k mlýnu, se kterým v průběhu let částečně sdílela výrobu, od svého založení několikrát změnila název i majitele, mimo krátké období za 2. světové války sloužila k výrobě textilu a s tím také souvisel provoz vlečky. Později postavená kotelna, hadice a zařízení v ocelovém přístřešku však svědčí také o dovozu paliva (pravděpodobně topného oleje) do průmyslového areálu.
| Vlečka do továrny v Brněnci vychází ze stanice Březová nad Svitavou. |
|
| Tady stály vagóny s vězni čekajícími na umístění do koncentračního tábora. |
|
| Je cosi mrazivého v tom kousku kolejí mezi železnicí spojující svět a bývalým koncentrákem od světa izolovaným ostnatým drátem a kulometnými věžemi. |
|
Zajímavou epizodou byl provoz koncentračního tábora v areálu textilky, proslavený především působením nacisty Oskara Schindlera, který sem přesídlil a výrobou munice zaměstnával necelých jedenáct stovek převážně židovských vězňů, z nichž většině tímto krokem zachránil život. Z koncentračního tábora v polském Plašově byli vězni do Brněnce dopraveni nákladními vozy a po příjezdu zůstali ve vagónech uzamčeni ve stoje celou noc, než jim bylo umožněno opustit areál vlečky.
V roce 1997 byla část vlečky až k přístřešku v souvislosti s rekonstrukcí tratě č. 260 elektrizována.
Současnost
V lednu 2014 byla vlečka již deset let mimo provoz (ten skončil v den vstupu Česka do EU), po opuštění areálu textilní továrny Vitka vzal za své také plot a proto je vlečka v celé délce včetně přístřešku volně přítupná. Koleje jsou neprůjezdné, nicméně vlečka je v poměrně zachovalém stavu. V únoru 2014 došlo k vytrhání obou kolejí od výhybky po konec vlečky (tj. včetně části v přístřešku).
| Nakládací a vykládací prostor je vysypán pískem takřka plážovým. |
|
| V mlze vypadá vlečka naprosto zababovsky. |
|
| Jako kluk jsem si myslel, že přístřešek slouží ke zbrojení lokomotiv naftou. Pravděpodobně se naopak topné oleje čerpaly z vozů do kotelny v areálu textilky. |
|
| Místo v troleji, koluje nyní proud v solárních panelech elektrárny instalované na střeše nakládacího přístřešku. |
|
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12494×, naposledy dne 3. 5. 2024 v 4:22.
| Texty na téma Vlečka Březová nad Svitavou - Vitka | Zpět | Nahoru |
| |
| Téma: Vitka Právě v této továrně se odehrávalo závěrečné dějství podle pravdy sepsaného příběhu, který byl později natočen jako slavný film Schindlerův seznam o několika s… | | Téma: Katalog vleček
Seznam železničních vleček
Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem … | |
|